Chroma

Pressemelding til CHROMA-utstillingene:

2014: Chroma 1 (Kongsvinger Kunstforening) 

2016: Chroma 2 (Fredrikstad Kunstforening)

 

Som tittelen Chroma antyder, kretser bildene på utstillingen rundt begrepet Farge. Gjennomgående er en malerisk forankring, der også tegning står sentralt. Flertallet bilder er i akryl / pva, gouache, akvarell, pastell og fargeblyant på ulike lerret og papir, med innslag av foto.

 

Bildene kan betraktes som abstrakte komposisjoner, med fargens klangpotensiale som viktigste ingrediens. Fargen spenner fra dyp sverte via jordklanger og rene farger til høyeste lys. Fargene er oftest tynt og transparent malt, så underliggende lag lyser igjennom. Organiske forløp er innskrevet i geometriske og tallmessige strukturer. Imidlertid vitner titlene om en ikke helt abstrakt billedverden. Underliggende betydningsskikt av språklig og eksistensiell art kan oppdages, liksom referanser til Mannsåkers mangeårige erfaring med klassisk billedvev og nærhet til berberfolkets teppekultur. Slik også maleren Paul Klee ble inspirert av berbernes unike teppeskatt, ser man deres betydning for Mannsåkers maleri i dag så vel som for hennes tidligere billedtepper. Andre malere av betydning for Mannsåker er Agnes Martin og Sol leWitt, men også den esoteriske Hilma af Klint og en konseptuell kunstner som Janine Antoni.

 

Anne Bjerkeseth